Oh Oh Oreo! – Amerika’s favoriete koekje

Of je het nu in de melk doopt, de bovenkant eraf draait of er gewoon een hap uitneemt: iedereen houdt van oreo-koekjes en dat al meer dan honderd jaar. Sinds de introductie in 1912 zijn er meer dan vijfhonderd miljard koekjes verkocht. Als je die allemaal opstapelt kun je vijf keer naar de maan én terug! Het is niet alleen Amerika’s favoriet, iedereen houdt van oreo’s: het is het best verkochte koekje wereldwijd. Hoog tijd om eens de tanden te zetten in dit icoon van Amerika.

Inspiratie
De naam oreo is bedacht door slimme marketeers, maar waar deze hun inspiratie vandaan haalden is niet precies duidelijk. Oreo zou verwijzen naar het Franse woord voor goud or, de voornaamste kleur van de oorspronkelijke verpakking of naar het Griekse woord voor berg oros, omdat de koekjes in de testfase de vorm van een bergje hadden. Ook wordt beweerd dat men simpelweg een deel van het woord crème (re) tussen de twee o’s uit chocola (o-re-o) plaatste.

The Oreo Way
Een oreo-koekje bestaat uit twee chocoladebiscuits met vanillecrème ertussen. De verhouding tussen die twee is nauwkeurig bepaald: 71 procent koekje en 29 procent crème. Het koekje werd in 1912 geïntroduceerd door de firma Nabisco, de National Biscuit Company, ontstaan in 1898 uit een fusie tussen verschillende bakkerijen. Origineel was het echter niet. Een paar jaar eerder had concurrent Sunshine Biscuits eenzelfde biscuitje op de markt gebracht onder de naam Hydrox. De marketingafdeling van Nabisco was echter inventiever en bouwde een sterk merk, het Hydrox-koekje raakte in de vergetelheid. Nabisco liet een fabriek bouwen in Chelsea, Manhattan aan Ninth Avenue tussen 15th en 16th Street. Dit blok staat nog altijd bekend als The Oreo Way.

Oreo cookies

National Oreo Cookie Day
Het oreo-koekje werd geïntroduceerd met twee andere luxe biscuits: de Mother Goose Biscuit en de Veronese Biscuit, maar deze verdwenen al snel van de schappen. Het was een kruidenier in Hoboken, New Jersey die op zes maart 1912 de allereerste oreo’s kocht, toen nog in bulkverpakking, voor 25 cent per pond. De oorspronkelijke fabriek, tegenwoordig bekend als het Chelsea Market Building, staat er nog steeds, maar koekjes worden er niet meer gebakken. Oreo’s worden tegenwoordig op verschillende plekken wereldwijd geproduceerd en in meer dan honderd landen verkocht. Zes maart is overigens nog steeds een belangrijke dag: dan wordt National Oreo Cookie Day gevierd.

Oreo cookies

Mister Oreo
Zo op het oog lijkt het koekje niets veranderd in ruim honderd jaar, maar niets is minder waar. Er zijn subtiele wijzigingen geweest in grootte, afdruk op het koekje, smaak, samenstelling en naam: van Oreo Biscuit naar Oreo Sandwich, en van Oreo Creme Sandwich tot Oreo Chocolate Sandwich Cookie in 1974. De definitieve afdruk op het koekje stamt uit 1952 en is bedacht door William A. Turnier, een medewerker uit de postkamer. Alhoewel dit door Nabisco wordt ontkent, heeft Turniers zoon de originele tekening in de woonkamer hangen. De vulling is bedacht door Nabisco’s voedingswetenschapper Mister Oreo Sam Porcello, die vijf patenten heeft laten vastleggen. Hij bedacht ook de variatie van een oreo omhuld door witte- of melkchocola. In de loop der jaren werden er ook aanpassingen in de receptuur gedaan. Zo werd de reuzel vervangen door plantaardige vetten. Tegenwoordig zijn de koekjes koosjer en vrij van dierlijke producten waardoor ze ook door veganisten gegeten kunnen worden.

Oreo cookies

Big Stuf
Al rond 1920 kwam er een nieuwe smaak op de markt: een oreo met limoenvulling, maar deze was niet erg succesvol. Sinds die tijd zijn er altijd specials en limited editions geweest. De productafdeling was enorm creatief en ontwikkelde oreo’s in verschillende groottes, van Mini’s tot Big Stuf (tien keer groter dan het origineel, het duurde twintig minuten om deze op te eten). Er kwamen oreo’s op de markt met extra dunne koekjes en oreo’s met een dubbele hoeveelheid crème, de Double Stuf. De Triple Double Oreo’s hebben zelfs drie koekjes en twee vullingen, terwijl de Uh-Oh Oreo’s omgekeerde oreo’s zijn (vanillekoekjes met chocoladevulling). Ook experimenteerde men met de kleur van de vulling, zoals oranje voor Halloween en rood voor Kerstmis. En er kwamen nieuwe smaken, Red Velvet bijvoorbeeld, Root Beer Float en Pumpkin Spice. Daarnaast kregen landen hun eigen smaak. Zo heeft Japan Green Tea Oreo’s en Argentinië  Dulce De Leche. Oreo’s worden ook in veel recepten verwerkt, zoals in taarten, milkshakes, ijs, churro’s, desserts, bagels, zelfs in bier en gefrituurd. McDonald’s heeft de McFlurry Oreo standaard op het menu staan en Ben & Jerry’s stopten de koekjes in hun ijs.

Oreo cookies

To twist or not to twist
Oreo’s worden ook wel Milk’s Favorite Cookies genoemd, omdat deze vaak in melk gedompeld worden. Kraft Foods (de huidige eigenaar van oreo) heeft onderzoek laten doen naar persoonlijkheid. Dippers zijn energiek, avontuurlijk en sociaal. Twisters (draaiers) zijn gevoelig, emotioneel, artistiek en trendy. Biters zijn relaxed, vol zelfvertrouwen en optimistisch. Vrouwen zijn meer van het dippen, terwijl mannen meer bijten. En heel bijzonder: Republikeinen hebben de neiging om te dippen, terwijl Democraten draaiers zijn. Heb je na dit artikel trek gekregen, pak er dan snel een verpakking oreo’s bij. En let op hoe je het koekje eet, wie weet leer je nog iets over jezelf!

Foto’s: Shutterstock