The New York City Yellow Cab

Noem een aantal karakteristieken van New York City en in het rijtje met Empire State Building, Central Park en Times Square staan ook de gele taxi’s. Ze zijn als het ware de bloedbanen van Manhattan die alles laten stromen. Dagelijks vervoeren ze zeshonderdduizend inwoners, werknemers en toeristen. De gele taxi is met recht een icoon van New York.

In New York rijden ruim 13.500 gele taxi’s rond. Deze worden bestuurd door veertigduizend chauffeurs, wat betekent dat er voor iedere taxi drie chauffeurs beschikbaar zijn en dat moet ook wel want taxi’s in Manhattan rijden 24/7. Zij vervoeren jaarlijks 241 miljoen mensen. Een taxi rijdt gemiddeld per dienst dertig ritjes die samen goed zijn voor een kleine driehonderd kilometer. Het overgrote deel van de chauffeurs zijn nieuwe immigranten en de kans dat je een bestuurder treft uit Afrika, Haïti, Rusland, Pakistan, Bangladesh of India is groot. Dat je bij een dame in de auto stapt is redelijk uitzonderlijk: slechts één procent van de chauffeurs is een vrouw.

Foto: Shutterstock

Er zijn legendarische taxi’s geweest, de DeSoto Skyliner bijvoorbeeld, de Checker cab, de Dodge Coronet en Chevrolet Caprice. Toen de productie daarvan in 1996 stopte, werd de Ford Crown Victoria toonaangevend. Deze laatste werd ook door de politie gebruikt en de afgeschreven wagens zorgden voor een constante stroom van nieuwe taxi’s. Tegenwoordig worden taxi’s om de zeven jaar vervangen. En als ze vervangen worden is dat steeds meer voor hybride auto’s en minivans die rolstoel toegankelijk zijn. Er zijn nu al bijna tienduizend hybride taxi’s in de stad, het hoogste aantal van alle steden in de Verenigde Staten. Als je over een paar jaar in New York rondloopt en ‘Taxi!’ roept is de kans groot dat er een Nissan NV200 stopt. Deze auto moet langzamerhand zijn luchtvervuilende voorgangers vervangen en is uitgeroepen tot Taxi of Tomorrow.